Консульство України в Единбурзі

, Київ 09:01

Поширені запитання/FAQ

Корисна інформація громадянам України: для тих, хто повертається до України після тривалого перебування за кордоном

Інформаційну брошуру щодо надання інформаційно-консультативної допомоги громадянам України, які повертаються в Україну за процедурою добровільного повернення, видворення або у порядку реадмісії можна завантажити тут.

 

 

 

 

Чи можна залишити старий паспорт після оформлення нового (у старому паспорті є дійсні візи інших країн)? 

Якщо у вас є лише один проїзний документ, вам може бути оформлено другий без необхідності здати попередній паспорт при подачі документів або отриманні нового виготовленого паспорта. Якщо у вашому старому дійсному закордонному паспорті є дійсні іноземні візи, ви можете його залишити, для чого необхідно скласти відповідну заяву. Якщо на день подачі документів на оформлення закордонного паспорта ви вже маєте два проїзні документи (незалежно від того, чи закінчився їхній строк дії), один з них необхідно здати при подачі документів на оформлення нового паспорта.

 Чи може надати Консульство України послуги адвоката?

Консульська посадова особа не може бути законним представником фізичних або юридичних осіб України за кордоном через відповідні обмеження, передбачені законодавством іноземних країн та міжнародними договорами.

 Які правила переміщення предметів через митний кордон України?

Питання, що стосуються ввезення/вивезення, тимчасового ввезення, транзиту предметів, переміщення транспортних засобів, митного оформлення міжнародних поштових та експрес відправлень, переміщення продуктів харчування, переміщення валюти та культурних цінностей є компетенцією Державної митної служби України.

Поштова адреса: 04119, м. Київ-119, вул. Дегтярівська, 11-г

Телефони: +38 (044) 247-26-06,   +38 (044) 247-27-06

Факс: +38 (044) 247-28-51,  +38 (044) 489-02-12

E-mail: dmsu@customs.gov.ua

Телефон довіри: +38 (044) 247-27-19

 Який термін оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон в дипломатичних установах України? 

Відповідно до Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, його тимчасового затримання та вилучення, затвердженого постановою КМУ від 07.05.2014 №152 паспорт без урахування строків доставки видається дипустановою у строк до трьох місяців з дня подання заяви-анкети та сплати консульського збору.

 Чи можу я мати на руках два паспорти для виїзду за кордон? 

У разі здійснення регулярних поїздок за кордон та необхідності при цьому завчасного оформлення віз для в'їзду до іноземних держав за обґрунтованою заявою громадянину може бути оформлено другий паспорт.

 Чи можна оформити проїзний документ дитини в Консульстві?

Проїзний документ дитини видається лише органами Державної міграційної служби Україні. У разі потреба самостійного виїзду дитини за кордон у Консульстві дитині може бути виготовлений паспорт громадянина України для виїзду за кордон.

 Чи можу я оформити довіреність на відстані?

Ні, нотаріальні дії здійснюються виключно у присутності заявника, тобто особи, чий підпис на довіреності або заяві буде посвідчуватися у нотаріальному порядку консульською посадовою особою.

 Як я можу втратити/вийти з громадянства України?

Статтею 17 Закону України «Про громадянство» від 18.01.2001р. визначено підстави припинення громадянства України (зокрема, внаслідок виходу, втрати та за підставами, передбаченими міжнародними договорами України). Такої форми як «відмова» від громадянства України законодавством не передбачено. Подача декларації в уповноважені органи іноземної держави про відмову від українського громадянства не є підставою для позбавлення Вас громадянства України або для виходу з громадянства України.

Ст. 18 Закону передбачено, що громадянин України, який відповідно до чинного законодавства України є таким, що постійно проживає за кордоном, може вийти з громадянства України за його клопотанням (громадянин (ка), що виїхав (ла) на постійне місце проживання за кордон, має про це штамп (печатку) в закордонному паспорті та перебуває на постійному консульському обліку в дипломатичній чи консульській установі України за кордоном).

Вихід з громадянства України згідно зі ст. 18 Закону оформлюється у випадку, якщо особою набуто громадянство іншої держави або отримано документ, виданий уповноваженим органом іншої держави, про те, що він/вона набуде її громадянство, якщо вийдете з громадянства України.

 Як мені поставити автомобіль на консульський облік?

Автомобілі на консульський облік не ставляться. На тимчасовий консульський облік можуть стати лише громадяни України (за наявності відповідних документів).

Я маю авіаквиток до України, але строк дії мого закордонного паспорта закінчився. Чи зможу я виїхати з території Великої Британії на підставі свого паспорта? 

Якщо термін дії паспорта закінчився, ви не зможете виїхати з території Великої Британії. Вам необхідно звернутися особисто до Консульства  для того, щоб оформити тимчасовий проїзний документ – посвідчення особи на повернення в Україну. Ви маєте надати ваш закордонний паспорт, дві фотокартки та заповнену заяву-анкету, а також сплатити консульський збір за оформлення документа.

  Мені потрібно видати довіреність на вчинення дій від мого імені. Чи буде довіреність, засвідчена консулом, дійсною в Україні?

Згідно з чинним законодавством у сфері нотаріату консул може засвідчити ваш підпис на довіреності.

Водночас, з огляду на відсутність доступу закордонних дипломатичних установ України до Єдиного реєстру довіреностей, до кожної посвідченої довіреності консул засвідчує підпис довірителя на спеціальній заяві про реєстрацію такої довіреності в Єдиному реєстрі.

Для того, щоб засвідчити довіреність та заяву про її реєстрацію в Єдиному реєстрі довіреностей, вам необхідно надати Ваш закордонний паспорт, копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера, а також дані паспорта представника, копія довідки про присвоєння йому ідентифікаційного номера, місце реєстрації тощо.

  Паспортні питання

 

 Де можна оформити паспорт громадянина України для виїзду за кордон?

Незалежно від місця проживання (реєстрації) заявника оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон здійснюють:

- за кордоном – закордонні дипломатичні установи України (http://mfa.gov.ua/ua/about-mfa/abroad/embassies);

- на території України – органи та підрозділи Державної міграційної служби України (http://dmsu.gov.ua/pro-dms-ukrainy/struktura-dms-ukrainy/teritorialni-organi).

Які документи потрібно подавати до закордонної дипломатичної установи України для оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон у  зв’язку з закінченням терміну дії наявного паспорта, у зв’язку з відсутністю у ньому вільних сторінок, непридатності паспорта до подальшого використання чи виявлення помилки в інформації, що внесена до паспорта?

- заява-анкета, яка формується в електронній формі консульською посадовою особою під час подачі документів;

- дві кольорові фотокартки розміром 3,5 х 4,5 сантиметри та одна фотокартка розміром 10 х 15 сантиметрів (у разі оформлення паспорта особі, яка не може пересуватись самостійно у зв’язку із тривалим розладом здоров’я, що підтверджується відповідною довідкою лікувального закладу);

- документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України (паспорт громадянина України для виїзду за кордон, паспорт громадянина України, дипломатичний паспорт України, службовий паспорт України тощо);

- документ або відмітка в паспорті, що підтверджує постійне проживання або тимчасове перебування громадянина України за кордоном. При цьому термін та мета перебування за кордоном не має значення;

- заяву про відмову від внесення інформації (у тому числі відцифрованих відбитків пальців рук) до безконтактного електронного носія, що імплантований до паспорта для виїзду за кордон (у разі потреби). У цьому випадку видається паспорт громадянина України для виїзду за кордон, що не містить безконтактного електронного носія;

- квитанція про сплату консульського збору або оригінал і копію документа, що підтверджує право на звільнення повністю або частково від його сплати. При цьому, інформацію щодо тарифів консульського збору, що справляється за оформлення паспорта, ви можете отримати на веб-сторінці посольства чи консульства України за кордоном, до якого подаватимуться документи;

- закордонний паспорт, що підлягає обміну або документи, що підтверджують обставини, у зв’язку з якими паспорт для виїзду за кордон підлягає обміну.

Які документи потрібно подавати до закордонної дипломатичної установи України для оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон у зв’язку з втратою або викраденням паспорта?

- заява-анкета, яка формується в електронній формі консульською посадовою особою під час подачі документів;

- у довільній формі заяву про оформлення паспорта для виїзду за кордон у зв’язку з його втратою або викраденням;

- документ (протокол, довідка тощо), виданий компетентними органами держави, в якій втрачено або викрадено паспорт, що підтверджує факт звернення заявника з приводу його втрати або викрадення;

- дві кольорові фотокартки розміром 3,5 х 4,5 сантиметри та одна фотокартка розміром 10 х 15 сантиметрів (у разі оформлення паспорта особі, що не досягла дванадцятирічного віку, або особі, яка не може пересуватись самостійно у зв’язку із тривалим розладом здоров’я, що підтверджується відповідною довідкою лікувального закладу);

- у разі наявності, документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;

- документ, що підтверджує постійне проживання або тимчасове перебування громадянина України за кордоном. При цьому термін та мета перебування за кордоном не має значення;

- заяву про відмову від внесення інформації (у тому числі відцифрованих відбитків пальців рук) до безконтактного електронного носія, що імплантований до паспорта для виїзду за кордон (у разі потреби). У цьому випадку видається паспорт громадянина України для виїзду за кордон, що не містить безконтактного електронного носія;

- квитанція про сплату консульського збору або оригінал і копію документа, що підтверджує право на звільнення повністю або частково від його сплати. При цьому, інформацію щодо тарифів консульського збору, що справляється за оформлення паспорта, ви можете отримати на веб-сторінці посольства чи консульства України за кордоном, до якого подаватимуться документи.

Громадянам України, які постійно проживають за кордоном та втратили свій закордонний паспорт під час перебування в Україні або такий паспорт є недійсним з інших причин, для оформлення нового закордонного паспорта потрібно звертатися до найближчого територіального підрозділу Державної міграційної служби України.

Які документи потрібно подавати до закордонної дипломатичної установи України для оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон дітям до 16-ти років?

- заява-анкета, яка формується в електронній формі консульською посадовою особою під час подачі документів, одного з батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників або інших представників та окрема заява другого з батьків (у випадках його відсутності в момент подачі документів засвідчується нотаріально). Заява від другого з батьків не вимагається, якщо він є іноземцем або особою без громадянства;

- дві кольорові фотокартки розміром 3,5 х 4,5 сантиметри та одна фотокартка розміром 10 х 15 сантиметрів (у разі оформлення паспорта особі, що не досягла дванадцятирічного віку, або особі, яка не може пересуватись самостійно у зв’язку із тривалим розладом здоров’я, що підтверджується відповідною довідкою лікувального закладу);

- документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;

- свідоцтво про народження (у разі оформлення паспорта для виїзду за кордон вперше);

- документ або відмітка в паспорті, що підтверджує постійне проживання або тимчасове перебування громадянина України за кордоном. При цьому термін та мета перебування за кордоном не має значення;

- заяву про відмову від внесення інформації (у тому числі відцифрованих відбитків пальців рук) до безконтактного електронного носія, що імплантований до паспорта для виїзду за кордон (у разі потреби). Заяву від імені дитини подають її батьки (якщо батьки не перебувають у шлюбі, - той з батьків, з ким проживає особа), усиновлювачі, опікуни, піклувальники або інші представники чи представники закладів, які виконують функції опікунів чи піклувальників над цією особою. Заява від другого з батьків не вимагається, якщо він є іноземцем або особою без громадянства. У цьому випадку видається паспорт громадянина України для виїзду за кордон, що не містить безконтактного електронного носія.

- квитанція про сплату консульського збору за розгляд заяви-анкети. Консульський збір за оформлення закордонного паспорта дітям до 16-ти років не стягується.

При оформленні закордонного паспорта дитині, яка проживає з одним із батьків, необхідно додати також оригінал або засвідчену в установленому порядку копію одного з таких документів:

- свідоцтво про смерть другого з батьків;

- рішення суду про позбавлення батьківських прав другого з батьків;

- рішення суду про визнання другого з батьків безвісно відсутнім;

- рішення суду про визнання другого з батьків недієздатним.

Чи можна внести відомості про дитину до паспорта батьків?

Ні. Кожній дитині-громадянину України оформлюється окремий паспорт (інше законодавством України не передбачено)

Яким чином документуються новонароджені за кордоном діти (громадяни України)?

Незалежно від віку кожен громадянин України має право на отримання паспорта для виїзду за кордон.

Для оформлення паспорта на ім’я новонародженої за кордоном дитини (громадянина України) до закордонної дипломатичної установи України подаються:

- заява-анкета, яка формується в електронній формі консульською посадовою особою під час подачі документів, одного з батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників або інших представників та окрема заява другого з батьків (у випадках його відсутності в момент подачі документів засвідчується нотаріально). Заява від другого з батьків не вимагається, якщо він є іноземцем або особою без громадянства;

- дві кольорові фотокартки розміром 3,5 х 4,5 сантиметри та одна фотокартка розміром 10 х 15 сантиметрів;

- довідка про реєстрацію особи громадянином України (оформлюється в закордонній дипломатичній установі України);

- свідоцтво про народження;

- документ або відмітка в паспорті одного з батьків або іншого законного представника дитини, що підтверджує постійне проживання або тимчасове перебування громадянина України за кордоном (термін та мета перебування за кордоном не має значення);

- заяву про відмову від внесення інформації (у тому числі відцифрованих відбитків пальців рук) до безконтактного електронного носія, що імплантований до паспорта для виїзду за кордон (у разі потреби). Заяву від імені дитини подають її батьки (якщо батьки не перебувають у шлюбі, - той з батьків, з ким проживає дитина), усиновлювачі, опікуни, піклувальники або інші представники чи представники закладів, які виконують функції опікунів чи піклувальників над цією особою. Заява від другого з батьків не вимагається, якщо він є іноземцем або особою без громадянства. У цьому випадку видається паспорт громадянина України для виїзду за кордон, що не містить безконтактного електронного носія;

- квитанція про сплату консульського збору за розгляд заяви-анкети. Консульський збір за оформлення закордонного паспорта не стягується.

При оформленні закордонного паспорта дитині, яка проживає з одним із батьків, необхідно додати також оригінал або засвідчену в установленому порядку копію одного з таких документів:

- свідоцтво про смерть другого з батьків;

- рішення суду про позбавлення батьківських прав другого з батьків;

- рішення суду про визнання другого з батьків безвісно відсутнім;

- рішення суду про визнання другого з батьків недієздатним;

Документи, видані компетентними органами іноземних держав, подаються легалізованими або засвідчені апостилем (якщо інше не передбачено чинними міжнародними договорами України) разом із нотаріально засвідченим перекладом українською мовою.

Яким чином здійснити за кордоном обмін паспорта громадянина України для виїзду за кордон у зв’язку зі зміною інформації (наприклад, прізвища), внесеної до попереднього паспорта?

У таких випадках обмін паспорта за кордоном здійснюється громадянам України, які постійно проживають за кордоном: отримали дозвіл компетентних органів України на постійне проживання за кордоном.

До закордонної дипломатичної установи подаються:

- заява-анкета, яка формується в електронній формі консульською посадовою особою під час подачі документів;

- дві кольорові фотокартки розміром 3,5 х 4,5 сантиметри та одна фотокартка розміром 10 х 15 сантиметрів (у разі оформлення паспорта особі, що не досягла дванадцятирічного віку, або особі, яка не може пересуватись самостійно у зв’язку із тривалим розладом здоров’я, що підтверджується відповідною довідкою лікувального закладу);

- документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;

- документ або відмітка в паспорті, що підтверджує постійне проживання або тимчасове перебування громадянина України за кордоном. При цьому термін та мета перебування за кордоном не має значення;

- заяву про відмову від внесення інформації (у тому числі відцифрованих відбитків пальців рук) до безконтактного електронного носія, що імплантований до паспорта для виїзду за кордон (у разі потреби). У цьому випадку видається паспорт громадянина України для виїзду за кордон, що не містить безконтактного електронного носія;

- квитанція про сплату консульського збору або оригінал і копію документа, що підтверджує право на звільнення повністю або частково від його сплати. Інформацію щодо тарифів консульського збору, що справляється за оформлення паспорта, ви можете отримати на веб-сторінці посольства чи консульства України за кордоном, до якого подаватимуться документи;

- закордонний паспорт, що підлягає обміну;

- документи, що підтверджують обставини, у зв’язку з якими паспорт підлягає обміну (свідоцтво про шлюб, свідоцтво про переміну імені, свідоцтво про розірвання шлюбу тощо).

Документи, видані компетентними органами іноземних держав, подаються легалізованими або засвідченими апостилем (якщо інше не передбачено чинними міжнародними договорами України) разом із нотаріально засвідченим перекладом українською мовою.

Громадянам України, які зареєстровані на території України та тимчасово перебувають за кордоном, при зміні прізвища мають протягом одного місяця здійснити обмін паспорта громадянина України (так званого „внутрішнього паспорта”) виключно за місцем реєстрації в Україні.

Оформлення паспорта громадянина України в цьому випадку закордонними дипломатичними установами України законодавством України не передбачено.

Які терміни виготовлення та порядок доставки паспортів за кордон?

До трьох місяців з дня подання заяви-анкети та сплати консульського збору - без урахування строків доставки.

Оформлення закордонних паспортів в Україні здійснюється централізовано.

Персоналізовані Державним центром персоналізації документів, що знаходиться в Києві, паспорти надсилаються до МЗС, яке доставляє їх до посольств та консульств України дипломатичною або командирською поштою.

При цьому, за письмовою заявою громадянина на ім’я якого оформляється паспорт, або за заявою його законного представника, паспорт може бути надісланий до посольства чи консульства міжнародним експрес-відправленням. Така доставка здійснюється виключно за рахунок заявника або його законного представника.

У такому випадку заявник при подачі до посольства чи консульства України пакету документів про оформлення паспорта та згаданої заяви має додавати також підтвердження про оплату доставки виготовленого паспорта до посольства чи консульства або номер рахунку у відповідній компанії, яка здійснює експрес-відправлення, відкритий на ім’я заявника.

Який термін дії паспорта громадянина України для виїзду за кордон?

10 років -  для громадян, які досягли 16-ти річного віку.

Особам, які не досягли 16-річного віку, паспорт оформлюється на 4 роки (у тому числі особам, які досягли, наприклад, 14-ти чи 15-ти річного віку).

Яка вартість оформлення закордонною дипломатичною установою України паспорта громадянина України для виїзду за кордон?

Розмір консульського збору за оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон визначається відповідно до Тарифів консульського збору, які розміщені на офіційних веб-сторінках кожної закордонної дипломатичної установи України.

Чи потрібно здавати старий закордонний паспорт, який підлягає обміну?

Як правило, після оформлення паспорта для виїзду за кордон попередній паспорт для виїзду за кордон вилучається та анулюється шляхом пробиття не менш як одного отвору в машинозчитуваній зоні (крім випадку оформлення в установленому порядку другого паспорта для виїзду за кордон), після чого списується та знищується.

Водночас, за заявою особи її анульований паспорт для виїзду за кордон може не вилучатися, якщо в ньому проставлені одна чи декілька дійсних віз.

Які документи потрібно подавати до закордонної дипломатичної установи України для оформлення посвідчення особи на повернення в Україну?

- документ (протокол, довідку тощо), виданий компетентними органами країни перебування, що підтверджує факт звернення заявника з приводу втрати проїзного документа;

- або документ, що дає громадянину України право на виїзд з України та посвідчує особу під час перебування за її межами, якщо строк дії такого документа закінчився або встановлено, що він є недійсним з інших причин;

- заяву-анкету;

- дві кольорові фотокартки розміром 3,5 х 4,5 см.;

- документи, які дозволяють ідентифікувати особу заявника та підтвердити належність до громадянства України;

При наданні заявником зазначених вище документів посвідчення може бути оформлене в день подання громадянином відповідної заяви та видане без попереднього запиту до органів внутрішніх справ за місцем проживання заявника в Україні.

У разі відсутності в заявника документів, що посвідчують його особу та підтверджують належність до громадянства України, дипломатичне представництво або консульська установа України в день подання відповідної заяви-анкети зобов’язана надіслати запит за місцем реєстрації заявника в Україні з метою встановлення особи та підтвердження його належності до громадянства України.

За оформлення та видачу посвідчення стягується консульський збір згідно з чинними тарифами. Інформацію щодо тарифів консульського збору, що справляється за оформлення посвідчення особи на повернення в Україні, ви можете отримати на веб-сторінці посольства чи консульства України за кордоном, до якого подаватимуться документи.

 
У чому полягає та для чого потрібен консульський облік у закордонній дипломатичній установі України?

Консульський облік полягає в добровільній реєстрації в закордонній дипломатичній установі України громадянина України, який постійно проживає або тимчасово перебуває за кордоном.

Разом з тим, реєстрація на консульський облік допомагає громадянину своєчасно отримати повноцінну консульську допомогу як юридичну, так і фактичну при виникненні будь-яких непередбачуваних обставин. Реєстраційні дані, зокрема, надають можливість консулу оповістити/розшукати українських громадян  (або його рідних в Україні) у випадках виникнення «форс-мажорних обставин»: стихійне лихо, нещасний випадок або смерть тощо. Крім того, ціла низка юридичних формальностей по забезпеченні реалізації законодавчих норм відбувається «за місцем реєстрації громадянина України».

Консульський облік здійснюється випадках:

- постійного проживання громадянина України на законних підставах за кордоном;

- тимчасового перебування громадянина України за кордоном на законних підставах більше ніж три місяці;

- зміни місця проживання в межах однієї держави або переїзду з однієї іноземної держави до іншої;

- зміни меж консульського округу посольства чи консульства;

Прийняття на консульський облік громадянина України здійснюється в ЗДУ, на території консульського округу якої він на законних підставах постійно проживає або тимчасово перебуває у термін більший, аніж три місяці.

При зміні персональних даних громадянином України заповнюється заява, яка подається до посольства чи консульства особисто, надсилається поштою або іншими засобами зв'язку.

Види консульського обліку:

- тимчасовий

- постійний

Хто і за яким порядком приймається на постійний консульський облік?

На постійний консульський облік приймаються/реєструються громадяни України, які відповідно до чинного законодавства України є такими, що постійно проживають за кордоном: отримали дозвіл компетентних органів України щодо постійного проживання за кордоном та мають у паспорті громадянина України для виїзду за кордон відповідний дозвільний штамп – «Постійне проживання».

Для прийняття на постійний консульський облік громадянин України подає:

- заяву;

- заповнену облікову картку громадянина України, який постійно проживає за кордоном;

- паспортний документ;

- копії сторінок паспортного документа з написами і відомостями про пред'явника документа, відміткою про виїзд на постійне проживання за кордон;

- оригінал і копію виданого компетентними органами іноземної держави дозволу, що дає право на  проживання  в  цій  іноземній державі;

- фотокартку розміром 3,5 на 4,5 сантиметри;

- документ, що підтверджує сплату консульського збору.

Інформацію щодо тарифів консульського збору, що справляється за оформлення посвідчення особи на повернення в Україні, ви можете отримати на веб-сторінці посольства чи консульства України за кордоном, до якого подаватимуться документи.

У разі звернення про прийняття на постійний консульський облік законним представником, окрім зазначених документів, подаються оригінал та копія документів, що посвідчують особу та повноваження законного представника.

При прийнятті на постійний консульський облік дитини віком до 16 років заява про прийняття такої дитини на облік та облікова картка на неї заповнюються одним з батьків або законним представником.

За прийняття на постійний консульський облік дітей віком до 16 років консульський збір не стягується.

За прийняття на постійний консульський облік у зв'язку зі зміною меж консульського округу посольства чи консульства консульський збір не стягується.

Хто і за яким порядком приймається на тимчасовий консульський облік?

Громадяни України, які планують тимчасово перебувати на законних підставах за кордоном більш ніж три місяці приймаються/реєструються на тимчасовий консульський облік у відповідному посольстві чи консульстві України на термін, зазначений у виданому компетентними органами іноземної держави дозволі, що дає право на проживання в цій іноземній державі.

При прийнятті на тимчасовий консульський облік громадянин України подає:

- заяву;

- заповнену облікову картку громадянина України, який тимчасово перебуває за кордоном;

- паспортний документ;

- копії сторінок паспортного документа з написами і відомостями про пред'явника документа;

- оригінал і копію виданого  компетентними органами іноземної держави дозволу, що дає право на проживання в цій іноземній державі.

- фотокартку розміром 3,5 на 4,5 сантиметри.

У разі звернення про прийняття на тимчасовий консульський облік законним представником, окрім зазначених документів, подаються оригінал та копія документа, що посвідчує особу та повноваження законного представника.

У разі підтвердження підстав для подальшого законного перебування громадян України за кордоном після закінчення дати, зазначеної у штампі, що проставляється в паспортному документі громадянина України, тимчасовий консульський облік може бути продовжений на термін, зазначений у документі, виданому компетентними органами іноземної держави.

За прийняття на тимчасовий консульський облік консульський збір не стягується.

Який порядок зняття громадян з постійного консульського обліку у закордонній дипломатичній установі України при поверненні в Україну на постійне проживання?

Громадянин України подає заяву та паспортний документ до посольства чи консульства або до підрозділу Державної міграційної служби України, до якого громадянин звертається про реєстрацію на території України.

За зняття з консульського обліку консульський збір не стягується.

За яких обставин та як відбувається зняття з тимчасового консульського обліку?

Автоматично, по завершенню та відсутності продовження терміну дозволу, виданого компетентними органами іноземної держави, що дає право на проживання в державі.

 Який режим в’їзду громадян України до іноземних держав?

Актуальний порядок в’їзду на сайті МЗС України за посиланням:

http://mfa.gov.ua/ua/consular-affairs/travel-advice/entering-foreign-countries

Чи можна подати документи для оформлення візи до дипломатичних представництв країн ЄС в Україні, не користуючись послугами посередників (візових центрів)?

Так, документи до диппредставництв країн ЄС подаються безпосередньо заявником або комерційним посередником (стаття 9 Візовий кодекс країн ЄС)

Чи можна оформити в порядку виключення візу для в’їзду в Україну іноземцю при в’їзді до країни?

Так, разові візи на строк до 15 днів для в’їзду в Україну можуть бути оформлені в аеропортах «Бориспіль», «Одеса» та Одеському морському торговельному порту іноземцям та особам без громадянства, що не змогли завчасно оформити візи в дипломатичному представництві або консульській установі України, та мають поважну причину невідкладно в’їхати в Україну, а саме:

1) з дипломатичною або службовою метою за клопотанням органів державної влади України;

2) з метою ліквідації наслідків надзвичайної ситуації в Україні за клопотанням Державної служби з надзвичайних ситуацій;

3) з метою невідкладного медичного лікування або участі в похованні близького родича, що підтверджено відповідними документами;

4) у разі необхідності транзитного проїзду через територію України членів екіпажів іноземних суден, що перебувають в українських портах, за наявності виписки із суднової ролі.

 

Які документи необхідні для оформлення візи для в’їзду в Україну?

Усі необхідні документи вказані за посиланням http://mfa.gov.ua/ua/consular-affairs/con/visa.

 

Де можливо отримати запрошення для оформлення візи іноземцям?

Запрошення встановленого зразка оформлюється у будь-якому територіальному підрозділі ДМС України.

 

Який термін дії паспортного документа для отримання візи для в’їзду в Україну?

Не менш, як три місяці після задекларованої дати виїзду з території України (п. 19 Постанови Кабінету Міністрів України № 596 від 01 червня 2011 р. “Про затвердження Правил оформлення віз для в'їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію”,.

Чи можливе продовження строку дії візи?

Ні, строк дії візи не продовжується. Можливе продовження строку перебування в Україні за наявності підстав передбачених п.6 Порядку продовження строку перебування та продовження або скорочення строку тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства на території України, Постановою КМУ № 150 від 15.02.2012р. (зі змінами). Вказане питання відноситься до компетенції ДМС України.

 

Громадяни яких країн можуть в’їхати до України без візи?

Актуальний порядок в’їзду на сайті МЗС України за посиланням:

http://mfa.gov.ua/ua/consular-affairs/entering-ukraine/visa-requirements-for-foreigners

Які документи необхідні для в’їзду в Україну для громадян РФ?

Паспорт для виїзду за кордон та документ, що підтверджує достатнє фінансове забезпечення громадянина Росії на весь час перебування на території України.

Громадяни яких країн можуть отримати візу для в'їзду в Україну з метою туризму на кордоні?

Громадяни Антигуа і Барбуди, Барбадосу, Республіки Маврикій, Об’єднаних Арабських Еміратів, Республіки Ель Сальвадор, Республіки Сейшельські Острови з метою туризму можуть оформити разові візи на строк до 15 днів для в’їзду в Україну в аеропортах «Бориспіль», «Одеса» та Одеському морському торговельному порту за наявності документів, що підтверджують туристичний характер поїздки.

Чи достатньо запрошення українського вищого навчального закладу для оформлення візи для навчання іноземному студенту?

Так, але запрошення українського вищого навчального закладу на навчання іноземця має бути зареєстровано в Українському державному центрі міжнародної освіти, відповідно до п.18 Порядку видачі іноземцям та особам без громадянства запрошень на навчання  (стажування) в Україні та їх реєстрації, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України від 01.11.2013 №1541 (зареєстровано в Мінюсті 25.11.2013 р. №2004/255-36).

Куди звертатись для реєстрації запрошення на навчання для іноземного студента?

З питань реєстрації запрошень на навчання іноземних студентів Ви можете звернутись до Українського державного центру міжнародної освіти, телефон: (044) 359 05 39.

  Апостиль, легалізація та витребування документів

  Навіщо потрібна легалізація документа чи проставлення апостилю на іноземному документі?

Документи, що видані уповноваженими органами іноземних держав в установленій формі, визнаються дійсними в Україні за умови їх легалізації або проставлення апостиля, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором України (ст. 13 Закону України „Про міжнародне приватне право”). На яких документах проставляє апостиль МЗС та представництва МЗС в регіонах?

довідки, видані архівними установами України;

довідки про стан здоров'я, видані Олександрівською лікарнею м.Києва

довідки про стан здоров'я (за умови їх посвідчення гербовою печаткою управління охорони здоров'я облдержадміністрації області);

довідки, видані органами МВС України та Міграційної служби України (щодо громадянства України, кримінальної відповідальності, реєстрації за місцем проживання або перебування, тощо);

довідки, видані податковими органами;

довідки, видані органами Пенсійного фонду України;

інші офіційні документи, повноваження на засвідчення яких апостилем не відноситься до компетенції Міністерства юстиції України та Міністерства освіти і науки України.

 

Які документи легалізує МЗС та представництва МЗС в регіонах?

свідоцтва (українського зразка) про реєстрацію актів цивільного стану та Витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, які засвідчені обласним управлінням юстиції за місцем видачі;

довідки щодо кримінальної відповідальності, видані органами МВС України;

документи про освіту міжнародного зразка;

 документи, засвідчені або видані нотаріусами (після їх попереднього оформлення в Міністерстві юстиції України);

офіційні документи, складені і засвідчені безпосередньо в дипломатичних представництвах іноземних держав в Україні;

офіційні документи, крім документів комерційного характеру, складені і засвідчені на території іноземних держав органами державної влади, які  уповноважені підтверджувати їх дійсність, і призначені  для  використання  в Україні за умови їх засвідчення в МЗС країни походження документа та її дипломатичного представництва в Україні в установленому порядку.

 

Хто може подати документ на проставлення апостиля?

Будь-яка особа  - довіреність від власника документа не вимагається.

 

Чи є обов’язковою присутність особи, на ім’я якої видано документ, для подання цього документа на легалізацію?

Присутність власника  документа не є обов'язковою. Натомість, у разі подання документів представником фізичної  чи юридичної особи подається доручення або інший документ, що підтверджує повноваження діяти від імені цих осіб.

Де приймаються документи на легалізацію та проставлення апостилю в МЗС?

Документи приймаються за адресою: м. Київ, вул. Велика Житомирська 2. Приміщення Дипломатичної академії України (під’їзд № 2). 

Коли можна подати документи на легалізацію та проставлення апостилю?

Прийом документів здійснюється щоденно (крім вихідних і святкових днів) з 09:00 до 12:00.

Коли можна отримати легалізований або засвідчений апостилем документ?

Видача засвідчених документів відбувається у призначений день - з 16:00 до 17:00, (в п’ятницю – з 16:00 до 16:30).

Чи можна в МЗС проставити апостиль на документах про освіту?

Ні. Апостиль на українських документах про освіту проставляє Міністерство освіти і науки України.

Де, крім МЗС, можна проставити апостиль, зокрема, на довідку про відсутність судимості?

В представництвах МЗС України у Львові та в Одесі.

Який розмір консульського збору за проставлення апостилю?

За проставлення апостилю на офіційних документах фізичних осіб справляється державне мито у розмірі - 51 гривні, юридичних осіб – 85 гривень.

Який термін розгляду документів для проставлення апостиля?

До 5 робочих днів. За умови подання документів особою, на ім’я якої вони видані, апостиль проставляється в день подачі.

Чи може термін розгляду документів для проставлення апостиля перевищувати п'ять робочих днів?

Так, у разі необхідності отримання додаткової інформації від органу видачі документа, термін розгляду може бути продовжено до 20 робочих днів, про що співробітник відділу повідомить заявника під час прийому документів.

 Чи можна поставити апостиль на документі в Посольстві або в Консульстві?

Ні, не можна. Ні українські, ні іноземні закордонні дипломатичні установи не мають таких повноважень.

Де проставляється апостиль на документі, який видано іншою державою?

Виключно на території країни походження (видачі) цього документа. Наприклад: якщо документ виданий у Німеччині, то апостиль проставляється уповноваженими органами виключно цієї країни.

Яка установа проставляє апостиль на документі, виданому іноземним посольством (консульством) в Україні?

На такий документ апостиль не проставляється. Він підлягає легалізації в МЗС України або в представництві МЗС на території України.

Який розмір консульського збору за легалізацію документів?

Державне мито за легалізацію одного документа (на території України), виданого на ім’я фізичної особи  - 51 гривня; юридичної особи – 170 гривень.

Чи існує терміновий тариф за легалізацію документів?

Так. У разі оформлення документів у терміновому порядку (до 5 робочих днів) консульський збір стягується у подвійному розмірі.

Чи потрібно попередньо реєструватися для подання у МЗС документів на легалізацію та апостиль?

Не потрібно. Прийом документів відбувається в порядку «живої» черги.

Де можна знайти інформацію щодо прийому документів на апостиль або легалізацію?

Детальна інформація щодо проставлення апостилю на документах чи їх легалізації розміщена на веб-сторінці МЗС: http://mfa.gov.ua/ua/consular-affairs/consultation/apostily

Куди звернутися з метою витребування документів про народження родичів із Республіки Польща?

Для оформлення запиту щодо витребування документів з-за кордону слід звернутися до Департаменту консульської служби МЗС України чи до представництв МЗС в регіонах.

Як можна витребувати документ про стаж роботи із Російської Федерації?

Витребування документів з Російською Федерації (як із будь-якої іншої держави-члена СНД) здійснюється у порядку, передбаченому Конвенцією про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних і кримінальних справах, підписаною 22.01.1993 року.

З метою оформлення клопотання про надання правової допомоги у витребуванні необхідних документів з Російської Федерації (або з іншої держави-члена СНД) слід звертатися до органу юстиції за місцем проживання.

 Питання громадянства

Чи отримує громадянство України дитина, народжена за кордоном у змішаному шлюбі, якщо один з її батьків є громадянином України на момент народження дитини, і яка вже має іноземне громадянство?

Так. Діти, які народились після 01.03.2001 р. отримують громадянство України автоматично з моменту народження, безвідносно до того чи відбулася процедура оформлення набуття громадянства України чи ні.

Чи втрачається громадянство України автоматично при набутті громадянства іншої держави?

Ні. Законодавством України не передбачена автоматична втрата громадянства України при будь-якій формі набуття громадянства іншої держави.

Хто може порушити клопотання щодо виходу з громадянства України?

Клопотання щодо виходу з громадянства України можуть порушити громадяни України, які отримали дозвіл компетентних органів України на постійне проживання за кордоном (в паспорті громадянина України для виїзду за кордон є дозвільний штам «Постійне проживання») та набули громадянство іншої держави, або мають гарантію про те, що у разі припинення громадянства України, їм буде надано громадянство цієї держави.

 Чи можливо подати клопотання про вихід з громадянства України на території України?

Ні. Клопотання про вихід з громадянства України подаються до закордонних дипломатичних представництв чи консульських установ України за місцем постійного проживання особи.

Чи є можливим розгляд клопотання про вихід з громадянства України в терміновому порядку?

Розгляд клопотань здійснюється відповідно до порядку, визначеного законодавством. Термін розгляду - до 1 року. У разі звернення до посередників, які обіцяють супровід та пришвидшення розгляду справ, громадяни можуть стати жертвами шахрайських дій. Посередники не мають жодного впливу на хід розгляду справ про вихід з громадянства України. Департамент консульської служби вживає всіх можливих та передбачених законодавством України заходів для якнайшвидшого розгляду справ про вихід з громадянства України.

Чи можлива відмова від громадянства України?

Ні, законодавством України відмова від українського громадянства не передбачена.

Як отримати інформацію про стан розгляду справи?

Порядком провадження з питань громадянств не передбачено надання проміжної  інформації про стан розгляду клопотання.

Чи існує процедура спрощеного порядку припинення громадянства України?

За спрощеною процедурою громадянство України може бути припинено виключно відповідно до двосторонніх Угод про спрощений порядок зміни громадянства. Такі Угоди діють між Україною та Республікою Білорусь, Республікою Таджикистан і Киргизькою Республікою.

Питання оформлення дозволу на постійне проживання за кордоном. Де може бути подано клопотання про залишення на постійне місце проживання за кордоном?

Дозвіл на виїзд на постійне місце проживання за кордон можна отримати у відповідному територіальному органі Державної міграційної служби за місцем реєстрації в Україні.

Клопотання громадян України, які проживають за кордоном, щодо залишення на постійне проживання подаються до закордонних дипломатичних представництв та консульських установ України.

Скільки часу займає процедура оформлення дозволу про залишення на постійне проживання за кордоном?

Загальний строк розгляду клопотань про залишення на постійне проживання за кордоном (без урахування термінів, необхідних для пересилання документів) не має перевищувати 65 днів з дня їх прийняття. 

Коли проставляється відмітка „постійне проживання”?

Відмітка «постійне проживання» в паспорт громадянина України для виїзду за кордон уноситься виключно після здачі паспорта громадянина України до відповідного територіального органу Державної міграційної служби України (ДМСУ), зняття з реєстраційного обліку на території України та пред’явлення до закордонної дипломатичної установи відповідних довідок.

За умови оформлення виїзду на постійне проживання в територіальних органах ДМСУ – по завершенні процедури безпосередньо в ДМСУ.

Яким чином можливо отримати довідки щодо здачі паспорта та зняття з реєстрації в Україні?

Зазначені довідки можна отримати звернувшись особисто до органу ДМСУ за місцем Вашої реєстрації; уповноваживши третіх осіб представляти Ваші інтереси в органі ДМСУ, шляхом оформлення довіреності.

У разі здачі паспорта громадянина України та заяви про зняття з реєстрації до закордонної дипломатичної установи (для їх пересилки в Україну), такі довідки надсилаються ДМСУ безпосередньо до такої установи.

  Питання імміграції

Я -  іноземний громадянин. Чи можу я отримати дозвіл на імміграцію в Україну у Посольстві/Генеральному консульстві? Чи можу я подати документи на оформлення дозволу на території України?

Заяви про надання дозволу на імміграцію подаються:

1) особами, які постійно проживають за межами України, - до дипломатичних представництв та консульських установ України за кордоном за місцем їх постійного проживання;

2) особами, які перебувають в Україні на законних підставах, - до відповідного територіального органу Державної міграційної служби України за місцем проживання заявника.

Заяву про надання дозволу на імміграцію заявник подає особисто до відповідного органу державної влади  ( ст. 9 Закону України „Про імміграцію”).

Я - іноземна громадянка. Подала документи на отримання дозволу на імміграцію в Україну майже рік тому до одного із ЗДУ. Відповіді ще не отримала. На яких підставах я можу отримати відмову та який термін розгляду заяви?

Згідно з частиною 11 статті 9 Закону термін розгляду заяви про надання дозволу на імміграцію не може перевищувати одного року з дня її подання

Відповідно до чинного законодавства України, у наданні дозволу на імміграцію в Україну може бути відмовлено:

- особам, засудженим до позбавлення волі на строк більше одного року за вчинення діяння, що відповідно до законів України визнається злочином, якщо судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку;

- особам, які вчинили злочин проти миру, воєнний злочин або злочин проти людяності та людства, як їх визначено в міжнародному праві, або розшукуються у зв’язку із вчиненням діяння, що відповідно до законів України визнається тяжким злочином, або проти яких порушено кримінальну справу, якщо попереднє слідство за нею не закінчено;

- особам, хворим на хронічний алкоголізм, токсикоманію, наркоманію або інфекційні захворювання, перелік яких визначено центральним органом виконавчої влади з питань охорони здоров’я;

- особам, які в заявах про надання дозволу на імміграцію зазначили свідомо не правдиві відомості чи подали підроблені документи;

- особам, яким на підставі закону заборонено в’їзд на територію України. 

 Захист прав та інтересів громадян за кордоном

Як звернутися до МЗС, в т.ч. закордонних дипломатичних установ України, щодо отримання від консульської служби допомоги з питань захисту прав, порушених на території іноземних держав?

У письмовій заяві має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання заявника, викладено суть порушеного питання, заява має бути власноручно підписана із зазначенням дати. Рекомендується додавати копії наявних документів, що підтверджують зазначені у заяві факти, а також містять відомості про зазначення в латинській транслітерації прізвища та ім’я особи, права якої порушено.

                        

Чи можуть консули України за кордоном бути представниками або захисниками громадян або юридичних осіб України під час судових процесів на території іноземних країн?

Ні, не можуть. Консульські посадові особи України не можуть бути законними представниками або захисниками громадян або юридичних осіб України в іноземних судах через відповідні обмеження, передбачені законодавством іноземних держав та міжнародними договорами.

 

Чи може МЗС України розшукати громадянина України, який поїхав за кордон і про якого тривалий час відсутні відомості?

Для розшуку громадян України, які зникли безвісти за кордоном, потрібно звернутися із заявою до органів МВС України за місцем проживання, які ініціюють проведення пошуку в іноземних державах безвісно відсутніх осіб.

За умови перебування розшукуваного громадянина на консульському обліку в закордонних дипломатичних або консульських установах України, консульська посадова особа може повідомити розшукувану особу про розшук та надати інформацію про осіб, які звернулися до МЗС України з такою заявою.

 

Чи може МЗС України розшукати родичів – іноземних громадян, з якими втрачений зв’язок?

Допомогу з розшуку та відновлення родинних зв’язків, втрачених внаслідок збройних конфліктів, стихійного лиха, техногенних катастроф, сучасних міграційних процесів, інших екстремальних ситуацій  громадянам України безкоштовно надає Служба розшуку Товариства Червоного Хреста України (01004, Київ, вул. Пушкінська 30, тел. тел.: (044) 235-01-57, факс: (044) 288-16-58, e-mail: national@redcross.org.ua)

 Що робити у випадку потрапляння у скрутне становище за кордоном внаслідок отримання травм або важкого захворювання?

Видатки за надання лікарської допомоги надає виключно страхова компанія, з якою укладено відповідний договір страхування. Надійність страхової компанії гарантує допомогу у випадку потрапляння у скрутне становище за кордоном внаслідок отримання травм або важкого захворювання. Законодавство України не передбачає можливості відшкодування за рахунок коштів державного бюджету витрат, пов’язаних із лікуванням громадян України під час їх перебування за кордоном. У разі відсутності договору страхування, всі зазначені витрати оплачуватимуться постраждалим (важкохворим) особисто або його родиною. Страхування туристів (медичне та від нещасного випадку) є обов’язковою вимогою Закону України "Про туризм".

У випадку госпіталізації, окрім дій, передбачених укладених вами договором про страхування, необхідно, за бажанням та за першої можливості, повідомити про госпіталізацію (особисто, через працівників госпіталю, рідних і знайомих) Посольство (консульство) України в іноземній країні. Консульська посадова особа зможе надати вам допомогу у взаємодії з вашим страховиком (його агентом в країні перебування), адміністрацією госпіталю, представниками компетентних органів іноземної країни, якщо ваша травма стала наслідком дій чи бездіяльності інших осіб, та надасть вам сприяння у отриманні компенсацій, якщо вони передбачені законодавством іноземної країни.

Якщо ви отримали травму внаслідок злочинних дій третіх осіб (грабіж чи розбій), нещасних випадків або аварій, керівник закордонної дипломатичної установи України може прийняти рішення про оплату вартості послуг вашого перевезення до України. Таке рішення приймається виключно за умови відсутності можливості здійснити перевезення коштом страхової компанії, а також відсутності у вас та вашої родини коштів для самостійної оплати вартості перевезення.

Для одержання відповідної допомоги громадяни України особисто або через своїх законних представників звертаються до закордонної дипломатичної установи з письмовою заявою. Рішення про надання зазначеної допомоги приймається керівником закордонної дипломатичної установи за умови подання заявником документів, які підтверджують, що постраждалий є громадянином України, та документів, виданих компетентними органами держави перебування на підтвердження фактів, викладених у письмовій заяві, які засвідчують необхідність надання допомоги.

Оскільки допомога надається тільки громадянам України, для прискорення підтвердження вашої належності до громадянства України, рекомендуємо мати при собі, а також залишити рідним в Україні копії паспортів громадянина України, громадянина України для виїзду за кордон або інших документів, що підтверджують ваше громадянство.

Розгляд вказаного питання здійснюється за заявою найближчих за ступенем спорідненості родичів потерпілого (дружини, повнолітніх дітей (рідних або усиновлених), рідних братів та сестер тощо) та на підставі документів, що засвідчують особисті родинні стосунки з потерпілим, і підтверджують неспроможність родичів здійснити оплату вартості послуг з транспортування важкохворого в Україну за власний рахунок (довідка про склад сім’ї, довідки про розмір доходів хворого та членів його родини тощо). Вищезазначені документи мають бути видані виключно уповноваженими органами та установами України.

 Що робити, коли ви стали жертвою злочину?

Терміново звернутися до представників правоохоронних органів іноземної країни, а також повідомити про це Посольство (консульство) України в іноземній країні.

Консульська посадова особа зможе надати вам допомогу у вирішенні питань вашої взаємодії з представниками правоохоронних органів, простежить за дотриманням офіційними органами іноземної держави ваших прав, передбачених національним законодавством іноземної країни та міжнародними договорами, що діють у міжнародних стосунках між цією державою і Україною. Офіційне розслідування може зайняти багато часу, а відтак – вам необхідно буде самостійно подбати про юридичне представництво у вашій справі із залученням послуг місцевих адвокатів. Посольство (консульство) не може бути вашим представником під час досудового розслідування та під час судового процесу.

Якщо в результаті злочину ви залишилися без документів і грошей, вам необхідно звернутися з письмовою заявою особисто або через ваших законних представників до закордонної дипломатичної установи України в країні, де ви перебуваєте. До заяви необхідно надати документи, видані компетентними органами іноземної країни, що підтверджують факти, викладені у заяві (протоколи, довідки тощо).

У випадку, якщо ви залишилися без засобів до існування внаслідок злочинних дій третіх осіб (грабіж чи розбій), нещасних випадків або аварій, якщо ви стали жертвами торгівлі людьми, або опинилися в ситуації, що становить загрозу вашому життю чи здоров’ю, керівник закордонної дипломатичної установи України може прийняти рішення про надання одноразової допомоги тощо (через погодження з МЗС та Мінфіном), або звернутися до МЗС з метою клопотання перед Мінфіном України щодо виділення відповідних бюджетних коштів.

Допомога надається тільки у разі підтвердження громадянства України. Для прискорення отримання такого підтвердження рекомендуємо мати при собі, а також залишити рідним в Україні копії паспортів громадянина України, громадянина України для виїзду за кордон або інших документів, що підтверджують громадянство України.

 Як діяти у разі виникнення надзвичайної ситуації?

У разі виникнення надзвичайної ситуації, яка загрожує вашому життю і здоров’ю під час перебування за кордоном (катастрофи, стихійні лиха тощо), необхідно зберігати спокій, діяти рішуче, але помірковано, виконувати всі вказівки компетентних органів країни перебування, які здійснюють реагування на надзвичайну ситуацію (зокрема – визначають безпечні шляхи евакуації, місця збору постраждалих, встановлюють правила поведінки та порядок дій у цих місцях, визначають черговість евакуації, регулюють отримання допомоги тощо).

Кожна дипломатична (консульська) установа України за кордоном має визначені телефони "гарячих ліній" для зв’язку з установою у випадку виникнення загрози життю і здоров’ю громадян України, які перебувають у межах її відповідальності. Наполегливо рекомендуємо перед виїздом занотувати ці номери і завжди мати їх напоготові. У випадку неможливості встановлення зв’язку за цими номерами громадянам (або їх рідним чи близьким) необхідно звернутися за телефоном "гарячої лінії" МЗС: 044 238 16 57, яка функціонує цілодобово.

Працівник консульської служби надасть вам необхідну допомогу у здійсненні евакуації із зони лиха (координація та контроль за включенням вас до евакуаційних списків у разі організованої евакуації компетентними органами іноземної країни, надання допомоги у бронюванні та придбанні квитків для повернення в Україну), документуванні для повернення в Україну у разі втрати документів, здійсненні зв’язку з місцевими органами влади у випадку необхідності.

 Що робити, коли вас затримали правоохоронні органи іноземної країни?

Вимагати, щоб про факт вашого затримання правоохоронні органи іноземної держави невідкладно інформували дипломатичну або консульську установу України в цій країні (Віденська конвенція про консульські зносини 1963 року).

Відповідно до вимог Консульського статуту України консул зобов’язаний стежити за тим, що відносно громадянина України, якого взято під варту (заарештовано), затриманого за підозрою у вчиненні злочину, чи щодо якого вжиті інші заходи, які обмежують його свободу, а також щодо громадянина, який відбуває покарання у вигляді позбавлення волі, чи стосовно якого застосовано інші заходи судового або адміністративного впливу, було дотримано законодавства держави перебування і договорів, укладених Україною з цією державою, та міжнародних договорів, учасниками яких є Україна і держава перебування.

Консул зобов’язаний, на прохання заінтересованих осіб і за своєю ініціативою, відвідувати громадян України, які перебувають під арештом, затримані чи позбавлені волі в іншій формі або відбувають покарання. Консул зобов’язаний стежити, щоб таких громадян тримали в умовах які відповідають правилам гігієни і санітарії, і щоб вони не зазнавали жорстокого або такого, що принижує людську гідність, поводження.

За всіх обставин консул зобов’язаний домагатися особистої зустрічі з громадянином України, щоб упевнитися в тому, що права і інтереси цього громадянина не порушуються. Для виконання зазначених обов’язків консул звертається у кожному конкретному випадку до компетентного органу країни перебування, який, керуючись двосторонньою угодою чи Віденською конвенцією про консульські зносини 1963 року, розглядає таке клопотання.

 Що робити у випадку потрапляння в дорожньо – транспортну пригоду в одній з країн Європейського Союзу?

Збираючись у подорож до будь-якої країни, необхідно заздалегідь володіти інформацією про особливості не лише правил дорожнього руху в цій країні, але і про те, як здійснюється оформлення дорожньо-транспортної пригоди.

якщо ви стали учасником ДТП в країнах ЄС, необхідно: 
- ввімкнути сигнальні вогні, а також розставити навколо аварії попереджувальні знаки, не залежно від того, хто винний у ДТП;

- якщо в результаті ДТП є постраждалі, травмовані люди, негайно викликати швидку допомогу. Надати постраждалим першу невідкладну допомогу;

- обов’язково  зателефонувати на номер «112» і повідомити про ДТП;

- якщо є свідки ДТП, - необхідно записати номери телефонів і контактні дані хоча б трьох з них. Це може допомогти слідчим становити винних в аварії;необхідно заповнити форму-повідомлення про ДТП. Як правило, бланки таких форм є у кожного автомобіліста. Якщо така форма відсутня, необхідно записати номери і марки автомобілів, які стали учасниками дорожньо-транспортної пригоди;

- нічого не підписуйте! Лише у тому випадку, якщо ви повністю ознайомились з документом, який вам пропонують підписати, прочитали його і зрозуміли що все вірно, тоді в якості згоди, можете поставити свій підпис;

- у вас на руках повинна бути так звана «Зелена карта» - поліс страхування для власника транспортного засобу. Ви і людина, яка була за кермом іншого автомобіля, учасника ДТП, маєте обмінятися номерами «Зеленої карти» або пред’явити сам поліс. Зробіть фото «Зеленої карти» іншого учасника ДТП на свій телефон. Також, ви повинні дати можливість іншому учаснику ДТП сфотографувати вашу «Зелену карту»;

- необхідно також сфотографувати місце пригоди, автомобілі і учасників ДТП;

- якщо на території країни, де трапилась ДТП, законодавством передбачена видача копії протоколу дорожньої поліції, вам її неодмінно нададуть;

- коли ДТП буде оформлене інспектором дорожньої поліції, вам необхідно одразу надати інформацію про аварію за номером телефону, зазначеному на «Зеленій карті», а також у свою страхову компанію, що б у вас була можливість отримати компенсацію за надану вам матеріальну шкоду.

 Як діяти, коли близька вам людина померла за кордоном та необхідно перевезення труни з тілом або урни з прахом в Україну?

Всі супроводжуючі документи надає (оформлює оригінали необхідних довідок або засвідчує правильність перекладів, здійснює легалізацію тощо) консульська посадова особа.

Страхові компанії пропонують своїм клієнтам можливість включення до договору страхування положень щодо компенсації витрат, пов’язаних із посмертною репатріацією в Україну або похованням застрахованого за кордоном. У разі наявності таких положень у договорі страхування, рідні в Україні будуть позбавлені необхідності пошуку коштів для перевезення труни або урни з прахом покійного на Батьківщину.

У разі відсутності страхування для посмертної репатріації в Україну, зберігається можливість репатріації за кошти державного бюджету. Рішення про оплату вартості послуг іноземних ритуальних служб, пов’язаних з оформленням документів та похованням загиблих або померлих за кордоном громадян України, приймається керівником закордонної дипломатичної установи за погодженням з МЗС на підставі документів, що підтверджують смерть чи загибель громадянина України за кордоном, заяви його родичів на ім’я керівника зазначеної установи про оплату таких послуг за рахунок коштів державного бюджету та документів, виданих уповноваженими органами та установами України, про розмір доходів найближчих родичів (дружина, чоловік, батьки, повнолітні діти, рідні брати, сестри), що підтверджують неспроможність заявників здійснити оплату вартості послуг за власний рахунок.

 Загальні питання

З чого почати в разі виникнення в Україні чи за кордоном питання консульського характеру?

Пропонуємо ознайомитися зі змістом розділу «Розгляд звернень громадян», розміщеного на титульній сторінці веб-порталу МЗС України.

Яким чином і хто встановлює тарифи консульського збору, які справляються за вчинення консульських дій закордонними дипломатичними установами України?

Базові тарифи консульського збору, що справляється за вчинення консульських дій закордонними дипломатичними і консульськими установами України, визначені у Положенні про консульський збір, затвердженому наказом Міністерства закордонних справ України № 3 від 05.01.2011 р. та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 31.01.2011 р. за № 131/18869.

В межах базових тарифів, виходячи з економічної ситуації в країні перебування та за погодженням із МЗС закордонні дипломатичні установи України вводять в дію тарифи, які застосовуються за вчинення консульських дій для громадян України та іноземців (відповідні накази по установі з інформацією про тарифи та терміни вчинення консульських дій в звичайному та терміновому порядку розміщені в залі для прийому громадян та на веб-сторінках установ).

В яких випадках закордонні дипломатичні установи України переглядають тарифи консульського збору?

Тарифи  консульського збору, що справляється за межами України, переглядаються дипломатичними представництвами України, виходячи з економічної ситуації у країні перебування (суттєва зміна обмінного курсу національної валюти до долара США, рівня інфляції, індексу споживчих цін тощо) або у разі внесення змін до базових тарифів консульського збору (ст. 10 Положення про консульський збір).

Коли і в якій формі громадяни України мають сплачувати консульський збір?

На підставі отриманого від консула платіжного направлення (або інформацію про реквізити банківського рахунку дипломатичної чи консульської установи, вказані на її веб-сторінці) заявник сплачує вартість консульської дії в банку, або в інший спосіб, передбачений банківською системою країни перебування, та отримує документ про підтвердження оплати – платіжний документ (квитанцію від платіжного документу, квитанцію з банкомату, квитанцію щодо грошового переказу або інший підтверджуючий документ).

Платіжний документ, виключно з урахуванням практики країни перебування, має бути номерним, містити інформацію щодо платника, виду/типу наданої консульської дії та стягненої суми.

Консульські посадові особи приймають від заявників у роботу документи на вчинення консульської дії лише після отримання платіжного документу про сплату консульського збору (виключно у безготівковій формі).

Хто має пільги щодо сплати консульського збору?

Статтею 4 Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито» встановлюється вичерпний перелік пільг щодо сплати державного мита.

За умови застосування пільгової ставки консульського збору чи звільнення від нього заявником разом з заявою про вчинення консульської дії пред’являється оригінал відповідного підтверджувального документа щодо правових підстав застосування пільгової ставки консульського збору.

Пунктом 21 Положення про консульський збір встановлено, що з метою забезпечення інтересів у сфері зовнішньої політики або з гуманітарних міркувань керівник закордонної дипломатичної установи України має право письмово звернутись з обґрунтуванням щодо встановлення пільги для окремого заявника або окремих заявників щодо сплати консульського збору.

Відповідно до пункту 22 Положення звернення щодо встановлення пільги для окремого заявника (платника) або окремих заявників (платників) щодо сплати консульського збору розглядається Міністром закордонних справ України та за результатами розгляду надсилається з листом Міністерства закордонних справ України, підписаним Міністром закордонних справ України, до Міністерства фінансів України для прийняття відповідного рішення.

Пунктом 23 Положення визначено, що відповідно до статті 5 Декрету Кабінету Міністрів України від 21.01.93 № 7-93 «Про державне мито» (із змінами) Міністерством фінансів України приймається рішення щодо встановлення пільги для окремого заявника (платника) або окремих заявників (платників) щодо сплати консульського збору, про що закордонна дипломатична установа України невідкладно інформується через Департамент консульської служби Міністерства закордонних справ України.

Пунктом 29 Положення встановлено, що у разі застосування пільгової ставки консульського збору чи звільнення від нього на заяві про вчинення консульської дії робиться відповідна відмітка з зазначенням посади та прізвища посадової особи, яка прийняла рішення про застосування пільгової ставки чи звільнення від консульського збору. До заяви про вчинення консульської дії додається копія відповідного підтверджувального документа заявника щодо правових підстав застосування пільгової ставки консульського збору.

Чи можливо залишити свій відгук про роботу консульства?

Ваш відгук щодо консульського обслуговування можливо залишити на титульній сторінці веб-порталу МЗС, натиснувши банер «Ваш відгук про роботу українського консула», або перейти за цим посиланням.

При бажанні розгляду інформації відповідно до закону України «Про звернення громадян», просимо ознайомитися з його положеннями та вимогами до оформлення звернення.

Що робити при перебуванні в країні, де немає Посольства України?

Для отримання консульської консультації необхідно сконтактувати з офісом відповідного Почесного консульства України.

Перед поїздкою до країни, де відсутнє Посольство України, бажано заздалегідь з’ясувати, до зони відповідальності якої установи України за кордоном належить країна подорожі.

При можливості звернутися за телефоном "гарячої лінії" МЗС: +380 44 238 16 57

Як сплачується консульський збір?

Ви можете сплатити консульський збіру відділенні банку на підставі отриманих квитанцій (Barclays_Bank.docx знаходиться неподалік від консульської установи) або у приміщенні Консульства України в Единбурзі через термінал банку «Barclays» такими картками: VISA DELTA, VISA ELECTRON, UK MAESTRO DEBIT, MASTERCARD DEBIT.

Де можна отримати інформацію, яка допоможе мені облаштуватися на території України після тривалого перебування за кордоном?  

Корисну інформацію громадянам України: для тих, хто повертається до України після тривалого перебування за кордоном, у вигляді інформаційної брошури, можна завантажити тут


Консульство України в Единбурзі (Велика Британія)
Керівник: Куслій Андрій Миколайович
Консул - керівник
Адреса: 8 Windsor Street, Edinburgh EH7 5JR.  Графік прийому громадян: Понеділок, Середа, П’ятниця: 09:00 —12:45; Вівторок: 14:00 – 17:45; Четвер: 09:00 – 11:00 (для громадян певних категорій: інваліди, вагітні, тяжкохворі). Переглянути на мапі
Телефон: 0044 131 556 00 23; "Гаряча" лінія Консульства України в Единбурзі (прохання телефонувати виключно у разі загрози життю чи загибелі громадян України): +44 7423290618
Факс: 0044 131 557 34 60
Ел. пошта: gc_gbe@mfa.gov.ua
Веб-сайт: http://edinburgh.mfa.gov.ua
Графік роботи:

Прийом громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства без попереднього запису: 

Понеділок, середа, п’ятниця:   

                                                 09:00 —12:45

Вівторок:                                 14:00 – 17:45 

Четвер:                                    09:00 – 11:00                                                                       для громадян певних категорій     (інваліди, вагітні, тяжкохворі)

Прийом громадян керівником установи проводитиметься у перший вівторок кожного місяця з 09.30 до 12.00.

 

У неробочий та неприйомний час, у вихідні та святкові дні прийом громадян  України проводиться в екстрених випадках: втрата паспортних документів, ДТП, смерть, арешт тощо.

Межі консульського округу:

Шотландія та Північна Ірландія

Примітки:

Сплата консульського збору: 

cума консульського збору стягується до вчинення консульської дії та у безготівковій формі;

встановлено банківський термінал банку «Barclays» для безготівкової сплати консульського збору такими картками: VISA DELTA, VISA ELECTRON, UK MAESTRO DEBIT, MASTERCARD DEBIT.

 

Social media use:

Consulate of Ukraine facebook page - http://on.fb.me/1FvvtkH

Consulate of Ukraine Twitter account - https://twitter.com/UKRinEdinburgh

Ministry of Foreign Affairs of Ukraine Social Media Accounts -http://mfa.gov.ua/en/page/open/id/4601